5 Tips untuk Study - Atiqah Mohamad Ikhsan

5 Tips untuk Study

By Atiqah Mohamad Ikhsan - May 20, 2016

Hai manusia sekalian alam.

Berhabuk gila tak buka blog sendiri. Busy la katekan, HAHA! NO, I'M LAZY AF. 
Ada je masa nak buka blog sendiri kan tapi apakan daya, sifat pemalas aku memang dah lama bermaharajalela dalam badan aku. Kenod do anything about it and I'm fine being this way.




Image result for boring studying
                                                             * This is literally me XD*

Daripada dulu aku memang tak faham kenapa perlu belajar sungguh2 blabla all the cliche things about studies. Mama paling banyak bagi nasihat dulu suruh belajar and I have to get a job and support yourself la apa la. Bagi aku dulu belajar tu suatu benda yang menyusahkan and I hated it. I did. I'm lazy but yes, takkan la selamanya kau nak jadi pemalas kan.

Fikir, kau makin lama makin tua, you should be living your life to the fullest and to be one of the top students should be in your bucket list ! It's one of the satisfaction that no one ever can feel it but you. Nahh, I'm not trying to deceive you guys by saying it will guarantee you future semua ( it is )but achieving it will really satisfy you in so many ways. The journey for getting is indeed hard but it will be worth it and I can guaranteed you that.

Image result for bucket list dean's list


 I got tips from my beloved friend on how he studied because he nearly got 4 flat kauuu. Disebabkan aku pemalas, I had to sacrificed the one thing I loved the most, MY SLEEP. Uhukkk :(

Sepanjang perjalanan macam mana aku study :

1. Always always make sure that you sleep early. 

-Paling lambat pun pukul 10 malam. Telefon dulu parents kau sebelum tidur minta maaf semua and doakan kau dapat belajar dengan tenang & senang kat uni sebab jauh daripada family kan. Homesick pulak nanti kang dan doa mak ayah tu yang paling mustajab tau. Tanpa diorang, you are nothing in this world. Remember that.

2. Bangun awal la opekozzz. 

-Set la alarm kau bangun pukul 2/3 pagi. Pergi buat solat tahajud & solat sunat hajat dulu mintak
petunjuk Allah s.w.t supaya apa yang kau belajar nanti tu masuk terus duduk dalam kepala otak tu. Disebabkan aku ni kepala lembap & lambat nak faham something, aku akan belajar selama 3 jam. Masa tu pandai-pandai bahagi la. Buat nota dulu ke and then buat Q&A session dengan diri sendiri tanya soalan-soalan pasal nota yang kau dah buat tu. In shaa Allah, lebih faham lepas tu. Pukul 6 aku akan stop and then mandi & solat subuh. Lepas tu aku akan tidur for an hour or more sebab kelas aku dulu selalu pukul 8 pagi sebab kalau tak tidur dulu sebelum pergi kelas nanti KONFEM tidur dalam kelas and we don't want that. Lecturer pun perlu dihormat & takut terlepas apa-apa dalam kelas.

3. Choose your setahdimates elok-elok.

- This is important. Why? I tell you why, sebab dengan adanya member yang boleh kau study sama maknanya,don't let that person slip away. Kalau yang jenis rajin & fleksibel boleh diajak berbincang soalan & tuto and boleh ajar on subject yang kau lemah ape semua. *Bagi orang macam aku ( lambat faham & dependent kat orang lain )* I really need someone to be patient untuk terangkan some problems like Calculus. Aku bangang bab kira-kira, so, boleh mintak tolong member kau tadi tu ajarkan. Tolong menolong merapatkan ukhuwah and masing-masing dapat benefit from it. So, why not ? If you don't have one then search one. Study sama-sama, berjaya pun sama-sama. Yosh !

4. Practice makes perfect

- As lame as it sounds, you will never get that 'A+' without any exercises. Kita selalu cakap orang tu pandai la apa la, but believe me they struggle as hard as they can to obtain those excellent results. So, if they can do it, why can't we?  Semua orang sama je yang bezakan kita adalah usaha. Kena rajin berusaha. Ya, satu nilai yang kita selalu ucap tapi susah benau nak buat kan? RAJINKAN LAH DIRI TU. Buat tutorial and all the exercises yang ada or mintak dengan lecturer soalan-soalan yang diorang dah sediakan and try buat kat bilik. Paling senang nak belajar is from le YouTube. Member aku sorang belajar daripada YouTube je, dapat A lagi time finals hokay. I iz proud. Apa susah, internet sekarang dah ada macam-macam web yang ada, cari je kat Mr. Google konfem hado.

5. Time Management 

- Haaa this is the part where I tell you have to manage your time and blablaa. Tapi tak, aku memang daripada dulu sampai sekarang tak reti nak jaga masa sendiri. Disebabkan aku pemalas kan, makanya everytime free je belajar la sikit. It's up to you on how you want to do it macam aku dulu belajar sambil dengar lagu & makannn oh yasss !😂 . For me it is one of the best way for relaxing my mind 💆. Especially dengar lagu jiwang sikit or nasyid. And also, I don't prefer you guys to study while watching a movie sebab kosentrasi terganggu habis. Kalau ya pun, lepas habis belajar tengok la puas2 movie kau tu. And ya, sebelum belajar tu, siapkan semua benda2 like kain semua dah basuh and lipat , meja kemas, homework or assignment siap dah baru tenang kepala otak nak belajar betul tak? Kalau tak asyik fikir pasal benda lain serabut nak belajar.

so, tangan aku dah penat type benda alah ni panjang lebar. Those are the steps that I did and alhamdulillah it worked. Apa-apa pun, all the best sesiapa yang still belajar dalam high school or IPTA/S.

Ganbatte to everyone. All the best to you guys,

Much love from me,
Akiiv.





  • Share:

You Might Also Like

0 comments